چهارشنبه، ۱ شهریور ۱۳۹۶



 ابزار 
نسخه چاپی
نقشه سایت
آمار بازدیدکنندگان
ارسال به دوستان
انتقادات و پیشنهادات انتقادات و پیشنهادات
افزودن به آدرسهای برگزیده
   » مرکز آموزش » بخش آموزش المپیزم
 مرکز آموزش المپیک 

المپیزم فلسفه و روشی از زندگی است که بر پایه احترام به ارزشهای انسانی و اصول اخلاقی پایه، لذت بردن از تلاش، شرکت در فعالیتهای ورزشی و نقش تربیتی الگوهای انسانی استوار شده است. هدف المپیزم آن است که ورزش را در خدمت رشد و تعالی انسان قرار دهد و جامعه ای صلح آمیز با حفظ ارزشهای والای انسانی بنـا کند.


مرکز آموزش المپیک به عنوان یکی از واحدهای آکادمی ملی المپیک در چهارچوب اهداف و منشور المپیک، گسترش ویژگی های اخلاقی، آموزش و پرورش جوانان از طریق ورزش برای ساختن دنیایی بهتر و سرشار از صلح و دوستی ، گسترش اصول بنیادین المپیزم را از طریق اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی به عهده دارد.

اهداف :

1-     آشنایی نمودن دانش آموزان ، دانشجویان ، دبیران ، مربیان و ورزشکاران با روح و آرمان نهضت المپیک

2-     ترویج اصول ورزش پهلوانی ، بازی جوانمردانه ، دوستی و منش اخلاقی و تربیتی در مدارس

3-     کمک به رشد توامان ابعاد جسمانی ؛ عقلانی و عاطفی اجتماعی دانش آموزان از طریق تکاپوها فعالیت های تربیت بدنی و ورزش

4-     تشویق وترغیب نوجوانان و جوانان به شرکت در فعالیتهای ورزشی و ایجاد زمینه برای لذت بردن آنها از مشارکت در برنامه ها

5-     توسعه جریان آموزش المپیک و جنبه های فرهنگی و اخلاقی ورزش در مدارس کشور

6-     تقویت روحیه اعتماد به نفس، خود باوری ، شرح صدر و عدالت خواهی و تمرین بازی عادلانه و منصفانه در عرصه ورزش .

7-     شناسایی دانش آموزان نخبه و ممتاز برای شرکت در صحنه های مختلف ورزشی،

8-      تقویت خلاقیت و شکوفایی استعدادهای ورزشی دانش آموزان در عرصه مسابقات

 

آشنایی با تاریخ المپیک و آیین المپیزم

المپیک باستان پیش از عصر تمدن طلایی یونان شکل گرفته است . بنا بر مدارک باستان شناسی پیشینه بازی های المپیک به سال ٧٧٦ پیش از میلاد می گردد. این بازی ها هر چهار سال یک بار  به مدت ١٢٠٠ سال  در دشت المپیا (٤٠٠ کیلو متری شهر آتن در یونان ) برگزار می شد . این بازی ها ابتدا تنها در دو رشته ورزشی انجام می‌گرفت ولی بعدها به پنج رشته رسید : مشت زنی- ارابه رانی چهار اسبه- پنتاتلون(شامل: ورزش های پنج گانه: دوی ٢٠٠ متر،پرش طول،پرتاب نیزه،پرتاب دیسک و کشتی) - دویدن با لباس رزم( سپر و خُود و ...)پاتکرایتوم ( تلفیقی از مشت زنی و کشتی) . در سال ٣٩٢ پس از میلاد ، هنگامی که یونان در اشغال روم بود، دستور تحریم این باز ها توسط امپراتور روم  داده شد.به این ترتیب آخرین دوره بازی های المپیک باستان در دویست و نود و سومین دور آن متوقف شد.
جنبش المپیک
 
بازی های المپیک در سال  ١٨٩٤ میلادی توسط بارون پیر دو کوبرتن فرانسوی بازآفرینی شد. بارون پیر دو کوبرتن و گروهی از دوستانش در روز ٢٣ژوئن سال ١٨٩٤ کمیته بین المللی المپیک  IOC را در دانشگاه سوربن پاریس بنا نهادند . هدف آنان پایان بخشیدن به بخشی از بحران های اجتماعی آن روزگاران از طریق بازی های المپیک بود. کوبرتن سعی کرد از طریق احیای بازی های المپیک به اهداف آموزشی خود جامه عمل بپوشاند . او ورزش را مدرسه دموکراسی و مهم ترین وظیفه جنبش المپیک را حمایت از ورزش و جهانی نگری بر شمرد .

 

کمیته بین المللی المپیک    International Olympic Committee  = IOC
 
کمیته بین المللی المپیک  که اکنون ژاک روگ ریاست آن را بر عهده دارد، در شهر لوزان سوئیس قرار دارد . این کمیته  قلب نهضت المپیک را تشکیل می دهد . چرا که کار حل و فصل مشکلات ، تصمیم گیری های حیاتی مانند انتخاب میزبان مسابقات و برنامه ریزی برای المپیک بر عهده این کمیته است.
 
در حال حاضر نهضت المپیک ٢٠٢ کمیته ملی المپیک دارد .

اهداف چهار گانه جنبش المپیک
1-  ترویج و پرورش ویژگی های اخلاقی و جسمانی که اساس ورزش است.
2- تعلیم و تربیت جوانان از طریق ورزش با هدف ساختن دنیایی سرشار از صلح و دوستی.
٣- انتشار و ترویج اصول المپیک در سراسر جهان جهت صلح جهانی
٤- گرد آوردن ورزشکاران جهان هر چهار سال یک بار، در جشنواره ای به نام بازی های المپیک

المپیزم بنا بر منشور االمپیک :
-
شکیبایی وتحمل                 (  Tolerance)
-
همبستگی                       (Solidarity )
-
احترام به دیگران              (Respect  for  others )
-
بازی جوانمردانه               (Fair  play )
-
برابری                          (Equality  )
-
عدم تبعیض                    (Non-discrimination )
-
شرکت درمسابقات             (Taking  part )
-
دوستی                         (Friendship )
-
رشد ویژگیهای رفتاری (Character development )

آرمان های المپیک
1- شعار المپیک شامل:     
سریع تر (  Citius  )  ، بالاتر (  Altius     )     ،  قوی تر (Fortius       )
2- اصل آموزش و پرورش
بنا بر نظریات کوبرتن از طریق آموزش و پرورش به  این جنبه از زندگی می توان دست یافت که:” تنها پیروز شدن در زندگی شرط نیست بلکه اصل تلاش کردن است. تنها غلبه کردن بر حریف نیست بلکه اصل خوب نبرد کردن است."
3- انجام بازی های جوانمردانه
4- گسترش دوستی و تفاهم میان جهانیان
5- ایجاد فرصت های برابر
6- تجلیات فرهنگی مانند: هنر  و فرهنگ و تاریخ
7- مستقل بودن ورزش از هرگونه سیاست  و ...

هدف از اجرای مراسم گشایش بازی های المپیک
مراسم تجلیل از مقام نسل جدید است ، زیرا آینده  بشر به نسل جوان بستگی دارد .
 
بازی های المپیک ، مظهر این حقیقت است که : ” شهامت و انرژی جوانی  همراه با امید به پیروزی می تواند آینده را در دست بگیرد .“ کوبرتن

نمادهای المپیک
1- پنج حلقه رنگین المپیک  در زمینه ای سفید = نماد همبستگی و اتحاد پنج قاره است . یکی از این پنج رنگ در پرچم تمام کشورها وجود دارد.
2- پرچم المپیک= شامل پنج حلقه به ترتیب آبی، زرد، سیاه، سبز و قرمز  المپیک در زمینه ای سفید است. شعار المپیک نیز بر روی این پرچم نقش بسته است. این پرچم نخستین بار در سال ١٩١٤ در پاریس طراحی و به نمایش گذاشته شد.
3- شعار المپیک = سریع تر،  بالاتر، قوی تر. این شعار توسط کشیشی به نام دیدُن(Didon ) فرانسوی از دوستان کوبرتن ارائه شده است.
4- سرود المپیک= این سرود توسط اسپیریدُن ساماراس( Spiridon Samaras ) در سال ١٩٥٨ ساخته و با تک خوانی کاستیس پالاماس( Costis Palamas ) به اجرا در آمده است.
5- مدال های المپیک= در بازی های المپیک به نفرات اول تا سوم هر رشته به ترتیب مدال طلا،نقره و برنز و  به نفرات اول تا هشتم نیز دیپلم و یا حکم قهرمانی داده می شود.
6- ادای سوگند  در بازی های المپیک ( این رسم نخستین بار در سال ١٩٢٠ برگزار شد و طی آن ورزشکاری با ویژگی های آرمانی از میان قهرمانان المپیک و یا از ورزشکاران کشور میزبان انتخاب می شود و متن سوگند نامه را می خواند)
دیگر نمادهای المپیک:
7- مشعل المپیک ( نخستین بار در  نهمین دوره بازی های المپیک در سال 1928 عرضه شد که در المپیای یونان برافروخته می شود دست به دست و پا به پای دوندگان به شهر میزبان می رسد)
8- جام المپیک
9- دهکده المپیک( همه بازیکنان باید در محلی به نام دهکده که برخوردار از تمام امکانات رفاهی است برخوردار باشند.)
10- اعطای گواهی شرکت در بازی های المپیک
11- پیکتو گرام المپیک

زیر مجموعه های المپیک
المپیک تنها مختص بازی ها نیست و سه گروه ویژه نیز  در آن شرکت فعال دارند:
1- فرهنگ و هنر  ٢- محیط زیست  ٣-داوطلبان
                                                                                    
در بیانی کلی آیین المپیزم آیین همت، نفرت ازترس، عشق به میهن، سخاوت، روحیه فتوت، جوانمردی و ارتباط تنگاتنگ با هنر و ادب است. بدین ترتیب ارزش های خوب، آزاد منشی وجوانمردی،صلح و دوستی و ... همگی ارزش های منشور المپیک اند و با آموزش المپیک ارتباط دارند. ارزش هایی که  بیگانه با فرهنگ ما نیستند وریشه ای کهن درتاریخ ما دارند.  چنان که در فتوت نامه ها اصل جوانمردی را سه چیز گفته اند :
یکی آن که هر چه بگویی بکنی. دوم آنکه خلاف راستی نکنی.سیم آنکه شکیب را کار بندی.پس هر صفتی که به جوانمردی تعلق دارد بر پایه این سه اصل است: اول خرد، دوم راستی، سوم مردمی
منابع: سجادی، سید نصرالله-  جنبش صد ساله المپیک،تهران،نور،١٣٧٩ 
 -
هانری کربن، ترجمه ی احسان نراقی، آیین جوانمردی، ، تهران، سخن، ١٣٨٣

 

منشور المپیک
 
اساسنامه کمیته بین المللی المپیک "منشور المپیک" نام دارد که  شامل ٥ بخش است:
بخش اول جنبش المپیک: در این بخش ابتدا اهداف نهضت المپیک و سپس بازی های المپیک تعریف شده است.  که در قسمتی از آن آمده است: "بازی های المپیک متشکل است از بازی های المپیاد و بازی های المپیک زمستانی."  در این اساسنامه عبارت المپیاد به یک دوره متوالی چهارساله که از هر دوره بازی ها می گذرد، اطلاق می شود . طبق مفاد منشور هرگونه تبعیض در بازی ها نسبت به هر کشور یا هر شخصی به دلایل نژادی و مذهبی و یا سیاسی ممنوع می باشد . بر اساس مواد منشور پرچم و نماد، شعار و آذین المپیک نیز تعریف شده اند.
بخش دوم کمیته بین المللی المپیک IOC  شامل:
پایگاه حقوقی شامل اهداف و اختیارات - عضویت-  تشکیلات -هیئت اجرایی و کنگره المپیک
"
پایگاه حقوقی:  در رابطه با اهداف کمیته بین المللی المپیک است مبنی بر کمک به برگزاری مسابقات ورزشی و توسعه امروز ورزش بر طبق آرمان های المپیک،برگزاری منظم جشنواره بازی های المپیک و ارتقاء ارزش بازی ها و تحکیم آرمان های والای گذشته.)اما در مورد عضویت  طبق منشور المپیک برای هر کشور فقط یک عضو در نظر گرفته می شود مگر در مورد کشورهای بسیار بزرگ و فعال در نهضت المپیک و یا کشورهایی که محل برگزاری بازی های المپیک باشند.
هیئت اجرایی برای اداره امور جاری کمیته المپیک(آی. او.سی)، وظایفی را که توسط اجلاس به آن محول می شود مانند: منصوب کردن مدیر آی. او. سی- بر عهده گرفتن مسئولیت نهایی در اداره امور و نگهداری سوابق اداری آی. او. سی را عهده دار است.

چهارمین بخش کمیته بین المللی المپیک اساسی ترین بخش آن یعنی کنگره است و متشکل است از اعضای اصلی و افتخاری آی. او. سی،  نمایندگان فدراسیون های بین المللی و کمیته های ملی المپیک و نمایندگان دعوت شده توسط آی. او. سی. است
بخش سوم شامل فدراسیون های بین المللی:در این بخش فدراسیون بین المللی رشته های ورزشی تعریف گردیده و همچنین به رسمیت شناخته شدن هر فدراسیون بین المللی از طرف کمیته بین المللی المپیک است.
بخش چهارم  شامل کمیته های ملی المپیک:
در این بخش چنین آمده : " به منظور توسعه جنبش المپیک در سراسر جهان، کمیته بین المللی المپیک، کمیته های ملی المپیک را که مجاز به استفاده از این نام هستند و در صورت امکان به شکل قانونی تأسیس می شوند و به اجرای قوانین آی. او. سی می پردازند ، مورد شناسایی قرار می دهد . هدف اصلی کمیته های ملی المپیک توسعه و حراست از جنبش المپیک و امر ورزش است. "در این بخش موضوعات خود مختاری کمیته های ملی المپیک ، اعضای آنان ، پرچم ، نشانه و حاکمیت قضایی نیز مد نظر است.
بخش پنجم شرکت در بازی های المپیک:
در این بخش که یکی از مهمترین بخش های منشور المپیک است موضوعاتی از قبیل موارد زیر مطرح شده است : مقررات احراز صلاحیت ، محدودیت سنی ، مقررات پزشکی ، نام نویسی مجازات های ناشی از تخلف از قوانین آی. او. سی مدیریت و سازماندهی بازی های المپیک ، انتخاب شهر میزبان ، دهکده های المپیک ، مقررات فنی، برنامه المپیک و ورودیه ، تعداد افراد ، تشریفات، مراسم اعطای مدال به برندگان، مراسم اختتامیه و فهرست برندگان.

 


طراحی سایت و پورتال، هاست (هاستینگ)، ثبت دامنه - رادکام